Σημαντική πτώση παρουσιάζουν οι τιμές των υγρών καυσίμων στη χώρα μας, με τη βενζίνη να έχει βρεθεί και πάλι στα επίπεδα του 1,7 ευρώ και το diesel να βρίσκεται πλέον κάτω από το ψυχολογικό όριο του 1,5 ευρώ.
Μια μεγάλη ανάσα για τους οδηγούς στη χώρα μας αποτελεί η σημαντική αποκλιμάκωση που εμφανίζουν τα τελευταία εικοσιτετράωρα οι τιμές των υγρών καυσίμων στα πρατήρια ανά την επικράτεια. Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας έχει βρεθεί και πάλι στα επίπεδα του 1,7 ευρώ/λίτρο σε αρκετά πρατήρια της Αττικής, παρουσιάζοντας πτώση της τάξης του 15% από τα περίπου 2 ευρώ που είχε αγγίξει τις προηγούμενες εβδομάδες.
Ακόμα μεγαλύτερη είναι η πτώση του diesel, το οποίο προσφέρεται στα πρατήρια της Αττικής ακόμα και στην τιμή του 1,49 ευρώ/λίτρο, φτάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων δώδεκα μηνών. Ο βασικός λόγος πίσω από τη θεαματική πτώση στις τιμές των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη είναι η υποχώρηση που παρουσιάζουν οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου.
Παρά το γεγονός, λοιπόν, ότι στις αρχές Φεβρουαρίου επιβλήθηκε εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, κάνοντας τη συντριπτική πλειοψηφία των αναλυτών να προβλέψουν την εκρηκτική άνοδο της τιμής του «μαύρου χρυσού» και των ορυκτών καυσίμων που συνδέονται με αυτόν, η μέχρι σήμερα πορεία των διεθνών τιμών είναι η ακριβώς αντίθετη. Αυτό οφείλεται σε τρεις παράγοντες. Ο πρώτος και πιο σημαντικός είναι η πτώση στη ζήτηση που παρουσιάζεται το τελευταίο τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του περασμένου έτους.
Οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης μέχρι και τα μέσα Ιανουαρίου περιόρισε τις ανάγκες θέρμανσης επιχειρήσεων και νοικοκυριών, οδηγώντας τη ζήτηση του πετρελαίου σε χαμηλότερα επίπεδα. Η μείωση το τρίμηνο Νοεμβρίου-Ιανουαρίου υπολογίζεται ότι άγγιξε το 10%, κάτι που συμπίεσε τις τιμές του πετρελαίου. Ένα ακόμα στοιχείο που έχει οδηγήσει στην πτώση των τιμών των υγρών καυσίμων είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι προμηθευτές είχαν προετοιμαστεί για το χειρότερο δυνατό σενάριο, συγκεντρώνοντας μεγάλες ποσότητες πετρελαίου οι οποίες έμειναν αδιάθετες.
Τέλος, η εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων της γηραιάς ηπείρου κατάφερε να βρει εναλλακτικές πηγές και να καλύψει χωρίς δυσκολία το κενό που δημιούργησε ο αποκλεισμός του ρωσικού πετρελαίου από την αγορά της Ευρώπης. Παρά τις ελπίδες, βέβαια, που γεννά η υποχώρηση των τιμών της βενζίνης και του diesel σε ολόκληρη την Ευρώπη, δεν είναι λίγοι εκείνοι που προειδοποιούν ότι η πτώση αυτή δεν θα έχει συνέχεια και σύντομα οι τιμές στα πρατήρια θα αυξηθούν και πάλι. Από τη στιγμή μάλιστα που η Ρωσία δεν φαίνεται να υποκύπτει στις πιέσεις που δέχεται από τη διεθνή κοινότητα και τον αποκλεισμό της από τις αγορές της Δύσης, είναι πολύ πιθανόν η Ευρώπη να βιώσει και πάλι την ασφυξία που προκαλεί η εκτόξευση των τιμών τόσο της βενζίνης όσο και του diesel στα ύψη.